اجرای پوشش ضد حریق

اجرای پوشش ضد حریق
مطالب بیشتر : دمپر دود‌ ، دمپر بلیمو،موتور دمپر زیمنس

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ارکان ایمنی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها اجرای پوشش ضد حریق می‌باشد. این پوشش که با نام پوشش‌های مقاوم به حریق نیز شناخته می‌شود در سازه‌های بلند و اسکلت فلزی کاربرد دارند. از مزایای این پوشش‌ها پیشگیری از فرو ریختن ساختمان‌ها در اثر حریق و آتش‌‌‌‌سوزی است. در این مطلب از تهویه سازه شار ما را همراهی کنید تا در این رابطه اطلاعاتی مفید به شما بدهیم.

آشنایی با پوشش ضد حریق:

این پوشش‌ها به موادی که توانایی لازم برای حفاظت از اسکلت فلزی ساختمان‌های را داشته باشند اطلاق می‌گردد. البته علاوه بر اسکلت فلزی، ستون‌ها و تیرک‌های اصلی ساختمان نیز از این طریق محافظت خواهند شد. محافظت از سازه‌های فولادی و ساختمان‌ها بسیار ضروری بوده و به همین خاطر مورد توجه طراحان قرار دارد. کاربردی‌ترین روش برای انجام محافظت از ساختمان‌ها در مقابل خطر آتش‌سوزی به کار بردن همین پوشش‌های مخصوص است. از این رو در ساختمان‌های تجاری و تفریحی به کاربردن پوشش مقاوم به حریق الزامی و اجباری می‌باشد. همچنین در ساختمان‌هایی که تعداد طبقات زیادی دارند عدم استفاده از این پوشش‌ها تخلف محسوب می‌شود. در این شیوه‌ی حفاظتی تیرهای اصلی و ستون‌ها به کمک یک لایه محافظ ضد حریق پوشانده می‌شوند. این لایه محافظتی عیب بزرگ سازه‌های فولادی و فلزی که آسیب‌پذیری در برابر حرارت بالاست را برطرف می‌کند.

​​

اجرای پوشش ضد حریق

پوشش ضد حریق چه کاربردهایی دارد؟

با توجه به کاربرد و فایده‌ی بزرگ این پوشش‌ها استفاده از آن‌ها در سازه‌های فلزی اجباری است. به این ترتیب کاربردهای زیادی برای این پوشش‌های مقاوم به حریق می‌توان برشمرد نظیر:

  • پاساژها و ساختمان‌هایی با کاربری تجاری
  • ساختمان‌های مسکونی با تعداد واحدهای زیاد و قابل توجه
  • دیوار و سقف تونل‌ها
  • پالایشگاه‌های گاز و نفت و صنایع پتروشیمی
  • معدن‌های زیرزمینی
  • واحدهای تولیدی و کارخانه‌های صنعتی
  • انبارهای بزرگ و سوله‌های صنعتی

در این مکان‌ها به دلیل بالا بودن احتمال آتش‌سوزی و حادثه اجرای پوشش ضد حریق بیشتر دیده می‌شود. با این همه در هر سازه‌ی فلزی به منظور جلوگیری از ریزش ساختمان در حین حریق نیز کاربرد دارد.

استفاده از پوشش مقاوم به حریق چه مزیت‌هایی دارد؟

بعد از آشنایی با این پوشش‌ها و لزوم به کار بردن آن‌ها به بیان مزیت‌هایی که دارند می‌پردازیم. تخریب ساختمان با استفاده از این پوشش‌ها به تعویق میفتد. در نتیجه خسارت‌های جانی و مالی وارده به میزان قابل توجهی کمتر خواهد شد. از طرفی با استفاده از پوشش مقاوم به حریق زمان بیشتری برای اطفاء حریق به آتش‌نشان‌ها داده خواهد شد. امدادرسان‌ها نیز فرصت بیشتری برای نجات و کمک به آسیب‌دیده‌ها ی آتش‌سوزی پیدا خواهند کرد. از دیگر مزیت‌هایی که برای این پوشش‌های مقاوم به حریق می‌توان بیان کرد عبارتند از:

  • عدم تولید گازها و بخارات سمی هنگام مواجه مواد این پوشش با آتش
  • نداشتن تاثیر منفی روی ظاهر ساختمان
  • اجرای سریع پوشش مقاوم نسبت به حریق

می‌باشد.

اجرای پوشش ضد حریق
اجرای پوشش ضد حریق

اجرای پوشش ضد حریق چگونه است؟

یکی از سوالات مهم در خصوص این پوشش‌های افزاینده ایمنی ساختمان نحوه اجرای آن‌ها است. برای اجرای این پوشش‌ها سه گام مهم و موثر مورد نیاز است. در این بخش به طور اجمالی به توضیح این مراحل اجرایی پوشش‌های مقاوم به حریق می‌پردازیم.

۱- گام نخست اقدامات قبل اجرای پوشش مقاوم به حریق:

پیش از اجرای پوشش ضد حریق باید سطح کار برای این منظور آماده گردد. سطح فولاد زیر کار باید در دمایی بیشتر از ۴.۴ درجه سانتی‌گراد و کمتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد باشد. هیچ ماده‌ی اضافی که باعث کم شدن چسبندگی پوشش مورد نظر گردد روی فولاد وجود نداشته باشد. بنابراین آثار گریس و روغن و پوسته‌های روی آن را باید تمیز نمود. در صورتی که پرایمر آسیب دیده باشد باید قبل از اجرای پوشش ترمیم شود. فضای بین عرشه و تیر باید با پشم سنگ به طور کامل پر گردد. در زمان پر کردن این فضا دقت کنید پشم سنگ با لبه تیر برابر باشد . به شکل اصطلاکی قرار گیرد. بتن‌های مازاد از عملیات بتن‌ریزی را نیز کاملا جمع‌آوری و پاکسازی کنید.

۲- گام دوم اقدامات لازم در حین اجرای پوشش ضد حریق:

پاشش ماده‌ی چسبنده باید در فاصله‌ی زمانی مناسبی روی سطح کار انجام شود. این فاصله‌ی زمانی بستگی به شرایط محیطی دارد و باید بر اساس نظر متخصص تعیین شود. مهندسین و کارشناسان ما در گروه تهویه سازه شار به شما در اجرای اصولی این پوشش‌ها یاری می‌رسانند. لازم است تا دانسیته مواد تر در محل و به شکل روزانه اندازه‌گیری گردد. همچنین کنترل نمودن ضخامت ماده‌ی تر نیز باید به وسیله اپراتور پاشش انجام شود. اپراتور پاشش به کمک اندازه‌گیر استاندارد به طور مرتب این کار را انجام می‌دهد. چنانچه ضخامت پوشش مقاوم به حریق بیشتر از ۱۶ تا ۲۰ میلیمتر است بیشتر از یک بار اجرا گردد.

۳- گام سوم اقدامات لازم بعد از اجرای پوشش ضد حریق:

محیط باید تهویه مناسبی داشته باشد تا پوشش به سرعت خشک شود. همچنین تا زمان خشک شدن باید از عوامل محیطی نظیر باران و ریزش آب پوشش را محفوظ نگه داشت. از عملیات اجرا بر اساس شرایط بهره‌برداری حفاظت به عمل آید. اتصال قطعات به اسکلت فلزی نیز باید با هماهنگی مجری ضد حریق پروژه انجام شود.

انواع مختلف پوشش مقاوم به حریق کدام است؟

در تقسیم‌بندی‌های کلی این پوشش‌ها دو گروه معدنی و پایه غیر معدنی وجود دارد. هر یک از این دو گروه نیز به زیر شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه با این تقسیم‌بندی‌های پوشش ضد حریق آشنا می‌شویم.

۱- پوشش ضد حریق معدنی:

این گروه شامل زیر گروه‌هایی نظیر:

  • پوشش‌های پایه سیمانی
  • پوشش‌های پایه گچی
  • پوشش‌های پایه بور
  • پوشش‌های پایه فسفر

می‌باشد.

۲- پوشش‌های مقاوم به حریق پایه غیر معدنی:

زیرشاخه‌هایی که برای این گروه از پوشش‌ها می‌توان برشمرد عبارتند از:

  • رنگ ضد حریق
  • پوشش‌های نانوکامپوزیت
  • پوشش‌های ژل سل

می‌باشند.

کلام آخر:

پوشش‌ ضد حریق بخش جدایی ناپذیر سازه‌های فلزی محسوب می‌شوند. استفاده از پوشش محافظتی برای جلوگیری از فاجعه‌هایی نظیر ساختمان پلاسکو تهران ضروری است. دقت داشته باشید که برای نتیجه‌بخش این پوشش‌های مقاوم به حریق باید تحت نظارت مهندسین مجرب انجام شود. ما در گروه تهویه سازه شار آماده اجرای پوشش‌های مقاوم به حریق با بهترین استانداردها هستیم.​

Facebook
Twitter
LinkedIn

نظر بدهيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *