تاریخچه سازمان UL و الزامات استاندارد UL555 برای دمپرهای آتش

شرکت تهویه ساز شار
مطالب بیشتر : دمپر دود‌ ، دمپر بلیمو،موتور دمپر زیمنس
سازمان UL چیست

سازمان UL یک کمپانی دانش بنیان مستقل در زمینه ایمنی با بیش از یک قرن تجربه و متخصص در زمینه ارائه راه حل های نوین ایمنی از تهیه ملزومات الکتریکی عمومی تا ابداعات در انرژی های تجدید پذیر و نانو تکنولوژی است. شرکت UL با ایجاد محیطی امن برای زندگی و کار ، حفاظت از انسان ها ، محصولات و اماکن ، تسهیل تجارت گام های مهم و بزرگی برداشته است.  

تاریخچه سازمان UL

UL یک شرکت مشاور و اعتبار دهنده است که مرکز اصلی آن در نورث بروک ایلینویز است. این شرکت در بیش از ۴۶ کشور جهان دارای نمایندگی می باشد. شرکت UL در سال ۱۸۹۴  توسط ویلیام هنری مریل (William Henry Merrill)  و به عنوان Underwriter Electrical Bureau تاسیس شد و در طول قرن بیستم به عنوان Underwriters Laboratories  شناخته شده و در آنالیز ایمنی بسیاری از تکنولوژی های جدید مشارکت داشته است . از مهم ترین اقدامات این شرکت      می توان به تدوین استاندارد عمومی الکتریسیته و تدوین استانداردهای ایمنی تجهیزات الکتریکی اشاره کرد.

اهداف سازمان UL

شرکت UL به عنوان یک شرکت تصدیق کننده، اعتباردهنده ، تست کننده، بازرسی کننده ، ممیزی کننده، مشورت دهنده و آموزش دهنده  محسوب می شود. این شرکت دارای علم و تخصص برای کمک به مشتریان در راستای حرکت در مسیر روبه رشد و پیچیده زنجیره تامین، منطبق بر قوانین و مقررات تا چالش های تجارت و دسترسی به بازار می باشد.

استاندارد های UL555 و UL555s

اولین  ویرایش استاندارد ایمنی  UL برای فایردمپرها (UL555) در سال ۱۹۶۸ منتشر شد. در سال ۱۹۸۳ شرکت UL استاندارد ایمنی UL555s برای دمپرهای دود منتشر کرد.  در طول سالهای متمادی تغییرات زیادی در این استانداردها ایجاد شد. در سال ۲۰۰۲ ششمین ویرایش استاندارد UL555 و چهارمین ویرایش UL555s انجام شد.

استاندارد UL555 برای تست دمپرهای آتش

فایر دمپرها در بخش هایی که داکت های هوا وارد پارتیشن ها و دیواره های جداکننده دو فضای مختلف در یک ساختمان می شوند ، مورد استفاده قرار می گیرند. در هنگام وقوع اتش سوزی ، با بسته شدن دمپرهای آتش ، جلوی انتقال دود و حرارت به فضاهای مجاور و در نتیجه کل ساختمان گرفته می شود.

محل های استفاده دمپرهای آتش (Fire Dampers)

۱- فایر دمپرها برای سیستم های استاتیک: برای سیستم های HVAC  که بصورت اتوماتیک در هنگام وقوع آتش سوزی ، خاموش می شود.

۲- فایر دمپرها در سیستم های دینامیک: برای سیستم های HVAC که در هنگام  وقوع آتش سوزی به فعالیت خود ادامه می دهند.

۳- ترکیب دمپر های آتش و دود: برای سیستم های HVAC که در یک محل نیاز به دمپر آتش و دود می باشد.  

الزامات استاندارد UL555 برای دمپرهای آتش

استاندارد UL555 شامل تست های زیر می باشد:

  • تست مقاومت در برابر آتش و جت آب
  • تست عملکرد
  • تست پاشش نمک
  • بسته شدن در شرایط دینامیک
  • تست اثرات داکت
تست مقاومت در برابر  آتش و فشار پاشش آب

دمپر ها تحت تست استاندارد آتش برای بازه زمانی  ۱.۵ ساعت یا ۳ ساعت قرار می گیرند. تست آتش برطبق منحنی  دمای استاندارد انجام می شود. به محض پایان تست آتش ، دمپر از فاصله ۲۰ فوت (۶ متر)  در معرض پاشش آب فشار بالا قرار  می گیرد بطوریکه فشار آب در تست ۱.۵ ساعت برابر ۳۰ psi (207kpa) و برای تست ۳ ساعت ۴۵ psi(310 kpa) است. پاشش آب با فشار بالا به دمپر باعث ایجاد شوک حرارتی شدیدی در دمپر شده ، تا از توانایی تحمل دمپر در شرایط دشوار آتش سوزی اطمینان حاصل شود. 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

نظر بدهيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *