تراست جت فن

image
مطالب بیشتر : دمپر دود‌ ، دمپر بلیمو،موتور دمپر زیمنس

یکی از تجهیزات بسیار مهم در تهویه پارکینگ‌های زیر زمینی و ساختمان‌های بزرگ جت فن می‌باشد. استفاده از این تجهیز به دلیل تجمع گازهای آلوده در پارکینگ‌های سربسته حائز اهمیت است. تراست جت فن یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مولفه‌های سنجش این تجهیزات می‌باشد. این تجهیز قادر است تا سرعت‌های دورانی بالایی برای جابه‌جا کردن حجمی قابل توجهی از هوا ایجاد کند. حجم بالای هوا‌دهی دقیقا چیزی است که در پارکینگ‌های سرپوشیده به آن نیاز داریم. در این مقاله از گروه تهویه سازه شار به این مبحث مهم در پارکینگ‌های سرپوشیده پرداخته‌ایم.

جت فن چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از آن که تراست جت فن را شرح دهیم باید در مورد خود این تجهیز بیشتر بدانیم. استفاده از جک فن نوعی از تهویه مطبوع مدرن در پارکینگ‌های سربسته می‌باشد. در روش‌های قدیمی‌تر به کمک سیستم کانال‌کشی و فن اقدام به جابه‌جا کردن هوا می‌کردند. با ابداع جک فن اما کار جابه‌جایی ساده‌تر و بهتر انجام می‌شود. دو هدف تخلیه گازهای سمی و ورود هوای تازه به کمک جک فن‌ها قابل دستیابی می‌باشد. در زمان استفاده از جک فن برای کم کردن افت فشار سرعت تا بیشترین حد ممکن پایین نگه داشته می‌شود. در نتیجه عرض داکت‌ها باید تقریبا پهن انتخاب شود. این امر موجب اشغال فضای بیشتری نیز در پارکینگ خواهد شد.

منظور از تراست جت فن چیست؟

جت فن‌ها بر اساس قانون تکانه یا پرتاب کار می‌کنند. به همین خاطر از سطحی کوچک با نام خروجی فن هوا با سرعت زیاد بیرون می‌آید. برخورد این هوای فشاری با هوای روبه‌روی خروجی موجب پرتاب شدن آن می‌شود. در نتیجه هوای اطراف نیز با هوای خروجی همراه می‌گردد. نام علمی این رخداد در فیزیک اثر القایی می‌باشد. با این کار هوای اطراف شروع به حرکت در جهت جریان هوای جت فن می‌کند. به راحتی می‌توان نتیجه گرفت اثر القایی باعث بیشتر شدن میزان هوای در حرکت از هوای خروجی جت فن می‌باشد. نیروی روی به جلویی که شرح دادیم تراست با واحد نیوتن نام دارد. نیروی تراست جت فن توسط جریان جرمی هوا و تغییرات سرعت ایجاد می‌شود. در دیگر فن‌ها همواره ظرفیت هوادهی و میزان افت فشار عامل سنجش بوده‌اند. اما در جت فن‌ها به عنوان تجهیزاتی مدرن از عامل تراست برای سنجش تجهیز استفاده می‌شود. به صورت پیش فرض هوای پیرامون جت فن را در حالت سکون با سرعت صفر در نظر می‌گیرند. در نتیجه نیروی تراست ایجاد شده توسط جت فن محصول سرعت خروجی و دبی حجمی هوا و چگالی خواهد بود. به یاد داشته باشید که اثر تراست در جت فن‌ها روی محیط اطراف محلی است. سطح مفید جت فن به نوع آن و شیوه‌ی کار آن بستگی مستقیم دارد.

جاگذاری اصولی جت فن‌ها:

بعد از تراست جت فن جاگذاری آن در مکان مناسب اهمیت بسیار زیادی در کارایی تجهیز دارد. جت فن باید در جایی قرار گیرد که از عبور هوا در سراسر محیط اطمینان یابید. با قرار گرفتن جت فن در جای درست مکش هوا از داخل پارکینگ و دمش هوای تازه بهینه می‌شود. جایگزینی این سیستم تهویه پارکینگ‌های سربسته با نوع قدیمی یعنی کانال‌کشی کردن خطر احتراق را کاهش می‌دهد. تراست مناسب در جت فن باعث می‌شود سطح مونوکسید کربن در محیط پارکینگ تحت کنترل باشد. سطح مونوکسید کربن بر اساس مقررات تهویه پارکینگ‌های سربسته نباید از ۵۰ ppm بالاتر باشد. در غیر این صورت احتمال بروز آسیب‌های جانی و ایجاد حریق در محیط پارکینگ بالا می‌رود.

استفاده از جت فن چه مزیت به شیوه‌ی سنتی دارد؟

اشاره کردیم که جت فن با نسخه قدیمی تهویه در پارکینگ‌های سربسته تفاوت دارد. مهم‌ترین فاکتور برای سنجش این تجهیزات جدید تراست فن جت است. در نتیجه مزیت‌هایی نظیر:

  • کاهش یافتن میزان فضای اشغالی نسبت به نسخه قدیمی‌تر از اولین مزیت‌های جت فن‌ها است. بنابراین به کمک این تجهیزات می‌توانید از دست سیم داکت و کانال‌ها خلاص شوید.
  • نصب و جاگذاری جت فن‌ها بسیار ساده‌تر از تجهیزات نسخه‌های قدیمی است. چرا انعطاف‌پذیری بالایی در زمان نصب آن وجود دارد.
  • داشتن یک سیستم تهویه بهینه شده در پارکینگ با پوشش مناطق بیشتر از دیگر امتیازات این سیستم است.
  • زمان استفاده از جت فن نقاط به اصطلاح مرده‌ی کمتری خواهید داشت. امکان استفاده از این تجهیز در محیط‌های کوچک نیز وجود دارد. پس بیشتر محیط پارکینگ پوشش داده می‌شود.
  • انرژی مورد استفاده توسط جت فن بسیار کمتر از روش‌های سنتی تهویه پارکینگ می‌باشد.
  • کاهش هزینه‌ها را می‌توان به عنوان مزیت دیگر استفاده از جت فن بیان نمود. هوشمند بودن سیستم تهویه با کمک جت فن دلیل اصلی این صرفه‌جویی در هزینه‌ها است.
  • اگر تنظیم تراست جت فن به درستی صورت گیرد دود به بهترین شکل ممکن تحت کنترل در می‌آید.

برای جت فن‌ها قابل ذکر است.

آیا می‌توان از جت فن‌ها در پارکینگ‌های باز نیز استفاده کرد؟

در پارکینگ‌هایی که باز تلقی می‌شوند می‌توان از سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده نکرد. چرا تهویه طبیعی تا حد زیادی برآورده کننده نیاز پارکینگ‌های باز می‌باشد. اما کمک گرفتن از جت فن در پارکینگ‌های باز تهویه طبیعی فضا را تقویت می‌کند. پس استفاده از این تجهیزات در پارکینگ‌های باز نیز می‌تواند مفید واقع شود. در چنین شرایطی اغلب از فن‌های ۱۰۰ درصد برگشت‌پذیر کمک می‌گیرند. جهت پرتاب باد در جت‌ فن‌های مورد استفاده در پارکینگ‌های باز را می‌توان عوض کرد. اغلب جهت پرتاب باد در جت فن‌های پارکینگ‌های باز را با جهت طبیعی باد هماهنگ می‌کنند. تعیین و تنظیم این موارد به تخصص و مهارت بالای نیاز دارد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم با مهندسین تهویه سازه شار تماس گرفته و اطلاعات لازم را کسب کنید. تهویه سازه شار از شرکت‌های پیشروی داخلی در عرصه‌ی تجهیزات و اجرای سیستم‌های تهویه مطبوع می‌باشد. برای مشاهده محصولات و خدمات این شرکت از سایت گروه تهویه سازه شار دیدن کنید.

کلام آخر:

تراست جت فن از اصلی‌ترین معیارها در سنجش کارایی این تجهیزات مدرن به شمار می‌روند. این نسل جدید از تجهیزات تهویه مطبوع در پارکینگ‌ها کاربرد بیشتری دارند. نصب درست جت فن در محل مناسب آن مزایای این سیستم تهویه مطبوع پارکینگ‌ها را دو چندان می‌کند. تراست در جت فن به معنای نیرویی است که رو به جلو و بر حسب نیوتن اعمال می‌گردد.

Facebook
Twitter
LinkedIn

نظر بدهيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *