مراحل طراحی سیستم مدیریت دود پارکینگ و نکات حائز اهمیت

حائز اهمیت
مطالب بیشتر : دمپر دود‌ ، دمپر بلیمو،موتور دمپر زیمنس

در این مقاله قصد داریم راجع به مراحل طراحی سیستم مدیریت دود پارکینگ مطالبی را ذکر کنیم. سیستم مدیریت دود پارکینگ با تخلیه دود و گازهای سمی از پارکینگ، شرایط تخلیه ایمن پارکینگ را برای افراد فراهم می کند. همچنین این سیستم می تواند به جلوگیری از گسترش آتش سوزی کمک کند.همچنین شما عزیزان میتوانید از مقالات اعم از دمپر دود تهویه وصفحات دیگر دیدن کنید.

سیستم مدیریت دود پارکینگ چیست؟

سیستم مدیریت دود پارکینگ

سیستم مدیریت دود پارکینگ (SDMS) یک سیستم ایمنی است که برای تخلیه دود و گازهای سمی از پارکینگ در صورت آتش سوزی طراحی شده است. این سیستم از جان و اموال افراد محافظت می کند. دود و گازهای سمی ناشی از آتش سوزی می تواند به سرعت در یک پارکینگ پراکنده شده و باعث ایجاد شرایط خطرناک برای افراد شود. به عنوان مثال دود می تواند دید انسان ها را کاهش داده و باعث گمراهی افراد گردد. گازهای سمی نیز می توانند خفگی ایجاد کنند. به طور خلاصه باید بگوییم که سیستم مدیریت دود پارکینگ مزایای زیادی دارد که سه نمونه از آن ها، کاهش خطر آتش سوزی، حفظ جان افراد و کاهش خسارت به اموال است.

 

مراحل طراحی سیستم مدیریت دود پارکینگ

مراحل طراحی سیستم مدیریت دود پارکینگ را در ادامه نام برده و هر یک را توضیح می دهیم.

·         مرحله جمع آوری اطلاعات

اولین قدم در طراحی سیستم مدیریت دود پارکینگ، جمع آوری اطلاعات در مورد پارکینگ است. در مرحله جمع آوری اطلاعات، باید اطلاعات دقیقی در مورد پارکینگ جمع آوری کرد. این اطلاعات به طراح سیستم کمک می کند تا سیستمی طراحی کند که متناسب با نیازهای خاص پارکینگ مورد نظر باشد. برخی از اطلاعات مهمی که باید در این مرحله جمع آوری شود عبارتند از:

  1. اندازه پارکینگ: اندازه پارکینگ، تعیین کننده تعداد و اندازه کانال ها یا جت فن های مورد نیاز است.
  2. نوع ساختمان: نوع ساختمان، تعیین کننده نوع سیستم مدیریت دود مناسب است. به عنوان مثال، در ساختمان های بلند، سیستم های کانال کشی ترجیح داده می شوند.
  3. مواد و مصالح ساختمانی: مواد و مصالح ساختمانی، بر سرعت انتشار دود تأثیر می گذارد.
  4. تعداد طبقات: تعداد طبقات، تعیین کننده تعداد و محل کانال ها یا جت فن ها است.
  5. تعداد پارکینگ ها: تعداد پارکینگ ها، تعیین کننده ظرفیت سیستم مدیریت دود است.
  6. ترافیک روزانه: ترافیک روزانه، تعیین کننده میزان دود تولید شده در پارکینگ در صورت آتش سوزی است.

 

·         مرحله تجزیه و تحلیل خطر

سیستم مدیریت دود پارکینگ

پس از جمع آوری اطلاعات، باید خطر آتش سوزی در پارکینگ را تجزیه و تحلیل کرد. در مرحله تجزیه و تحلیل خطر، باید خطر وقوع آتش سوزی در پارکینگ را به صورت دقیق ارزیابی کرد. این ارزیابی به طراح سیستم کمک می کند تا سیستمی طراحی کند که بتواند خطر آتش سوزی را به حداقل برساند. برخی از عواملی که باید در این مرحله در نظر گرفته شود عبارتند از:

  1. نوع احتمالی آتش سوزی: آتش سوزی می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند سیم کشی برق، نشت سوخت، یا مواد قابل اشتعال باشد.
  2. منبع احتمالی آتش سوزی: منبع آتش سوزی، تعیین کننده محل نصب کانال ها یا جت فن ها است.
  3. گسترش احتمالی آتش سوزی: گسترش احتمالی آتش سوزی، تعیین کننده اندازه سیستم مدیریت دود است. هر چقدر که احتمال گسترش آتش سوزی بیشتر باشد، به همان تناسب باید اندازه سیستم مدیریت دود نیز بزرگ تر باشد.

 

·         مرحله انتخاب سیستم

یکی دیگر از مراحل طراحی سیستم مدیریت دود پارکینگ، انتخاب سیستم است. در واقع پس از تجزیه و تحلیل خطر، باید سیستم مدیریت دود مناسب را انتخاب کرد. سیستم های مدیریت دود مختلفی در دسترس هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از عواملی که باید در انتخاب سیستم در نظر گرفته شود، عبارتند از:

  1. هزینه: هزینه سیستم مدیریت دود، یکی از عوامل مهم در انتخاب سیستم است.
  2. مزایای سیستم: سیستم انتخابی باید مزایای خاصی مانند سرعت تخلیه دود، ایمنی، و قابلیت اطمینان را داشته باشد.
  3. معایب سیستم: سیستم انتخابی نباید معایبی مانند پیچیدگی، نیاز به نگهداری زیاد، یا سر و صدای زیاد داشته باشد.

برخی از رایج ترین سیستم های مدیریت دود عبارتند از:

  1. سیستم های کانال کشی: این سیستم ها از کانال های هوا برای تخلیه دود استفاده می کنند.
  2. سیستم های جت فن: این سیستم ها از جت فن ها برای تخلیه دود استفاده می کنند.
  3. سیستم های تهویه طبیعی: این سیستم ها از تهویه طبیعی برای تخلیه دود استفاده می کنند.

 

·         مرحله طراحی سیستم

پس از انتخاب سیستم مناسب، باید آن را طراحی کرد. در طراحی سیستم باید موارد زیر لحاظ شوند:

  1. اندازه کانال ها یا جت فن ها: اندازه کانال ها یا جت فن ها، باید به اندازه ای باشد که بتواند دود را به طور موثر تخلیه کند.
  2. محل کانال ها یا جت فن ها: محل کانال ها یا جت فن ها، باید به گونه ای باشد که دود را به طور موثر تخلیه کند و خطر آتش سوزی را به حداقل برساند.
  3. کنترل سیستم: سیستم باید دارای یک سیستم کنترل باشد که بتواند سیستم را در صورت آتش سوزی فعال کند.

 

·         مرحله نصب و راه اندازی سیستم

یکی دیگر از مراحل طراحی سیستم مدیریت دود پارکینگ، نصب آن است. پس از طراحی سیستم، باید آن را نصب و راه اندازی کرد. این کار باید توسط یک متخصص انجام شود. نصب سیستم باید به گونه ای انجام شود که آن سیستم به درستی کار کند و خطر آتش سوزی را به حداقل برساند. همچنین راه اندازی سیستم باید به نحوی صورت پذیرد که سیستم در صورت آتش سوزی به درستی کار کند.

 

·         مرحله تست و نگهداری سیستم

مرحله آخر از طراحی سیستم مدیریت دود پارکینگ، تست و نگهداری است. در واقع پس از نصب و راه اندازی سیستم، باید آن را آزمایش کرد و سپس از آن نگهداری نمود. تست و آزمایش این سیستم  باید به گونه ای انجام شود که عملکرد سیستم در صورت آتش سوزی بررسی گردد. نگهداری سیستم نیز باید به نحوی باشد که سیستم در شرایط خوبی قرار داشته باشد و بتواند به درستی کار کند. این نکته را هم ذکر کنیم که تست و نگهداری سیستم مدیریت دود پارکینگ باید به طور منظم انجام شود تا اطمینان حاصل شود که سیستم به درستی کار می کند.

 

نکات اضافی برای طراحی سیستم مدیریت دود پارکینگ

سیستم مدیریت دود پارکینگ

در اینجا برخی از نکات اضافی برای طراحی سیستم مدیریت دود پارکینگ آورده شده است:

  1. سیستم باید متناسب با نیازهای خاص پارکینگ باشد.
  2. سیستم باید به طور موثر دود را تخلیه کند.
  3. سیستم باید ایمن و قابل اعتماد باشد.
  4. سیستم را باید بتوان به آسانی نگهداری کرد.

 

نتیجه گیری

با توجه به نکات ذکر شده در این مقاله، می توان سیستم مدیریت دود پارکینگی طراحی کرد که بتواند خطر آتش سوزی را به حداقل برساند و از جان و مال افراد حفاظت کند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

نظر بدهيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *