مفاهیم اولیه فشار جریان هوا و نحوه اندازه گیری

شرکت تهویه ساز شار
مطالب بیشتر : دمپر دود‌ ، دمپر بلیمو،موتور دمپر زیمنس

 

مفهوم فشار: نیروی وارد بر واحد سطح را فشار می نامند. علاوه بر این فشار را می توان به عنوان انرژی موجود در واحد حجم یک سیال نیز تعریف نمود. سه طبقه بندی برای فشار وجود – فشار کل، فشار استاتیک و فشار سرعتی. در سیستم تهویه مطبوع با هر سه نوع فشار سروکار دارد. واحد فشار به صورت اینچ آب (In w.g.) بیان می شود.

فشار استاتیک: نیروی عمودی وارد بر واحد سطح در یک سوراخ کوچک در بدنه داکت یا سایر مرزها تعریف می شود. فشار استاتیک تابعی از چگالی و درجه  فشردگی هواست. فشار استاتیک را می توان به صورت فشار موجود در یک تایر یا در یک بالون نیز تعریف کرد.

فشار سرعتی: نیروی وارد بر واحد سطح …. فشار سرعتی تابعی از چگالی و سرعت هواست. در چگالی استاندارد هوا ، رابطه بین فشار سرعتی و سرعت توسط رابطه زیر بیان می شود.

فشار کل: همانطور که از نامش مشخص است، مجموع فشار استاتیک و فشار سرعتی می باشد.

لوله پیتوت استاتیک : یک وسیله اندازه گیری است که با قرار ورودی بخش پیشانی ان در بالادست جریان ، فشار کل را اندازه گیری نمود. لوله بیرونی که با سوراخهای تعبیه شده در دیواره آن با هوای در حال عبور در ارتباط است ، تنها فشار استاتیک را اندازه گیری می کند.

مانومتر U شکل: این وسیله توسط شیلنگ هایی به دو طرف لوله پیتوت استاتیک متصل می شود. مانومتر به صورت یک وسیله تفاضلی عمل کرده و میزان فشار سرعتی را نشان می دهد.

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

نظر بدهيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *