حفاظت از رستوران در صدد آتش سوزی

محافظت از رستوران‌ها در برابر آتش‌سوزی
مطالب بیشتر : دمپر دود‌ ، دمپر بلیمو،موتور دمپر زیمنس

یکی از خطرناک‌ترین حوادث در رستوران‌ها مواجه شدن با آتش‌سوزی و حریق است. این اتفاق ناگوار در اغلب موارد از بخش آشپزخانه رستوران آغاز شده و به بخش‌های دیگر سرایت می‌کند. شعله‌ور شدن آتش در رستوران می‌تواند به خسارت‌های مالی و جانی سنگینی منجر گردد. اما برای جلوگیری از گسترش آتش و محافظت از رستوران‌ها در برابر آتش‌سوزی راه‌کارهایی وجود دارد. توجه به سیستم ایمنی و استفاده از تجهیزات مناسب اطفاء حریق بخشی از این راه‌کارهای محافظتی به شمار می‌روند. با ما در تهویه سازه شار همراه باشید تا اطلاعات مفید و مهمی در خصوص این مبحث به دست آورید.

اهمیت سیستم ایمنی در رستوارن‌ها:

رستوران‌ها از جمله مراکز تجاری هستند که در معرض آتش‌سوزی و حریق قرار دارند. این حریق در مراحل ابتدایی معمولا کوچک بوده و سپس به بخش‌های دیگر سرایت می‌کند. البته اگر شعله‌های آتش به دلیل انفجار در ساختمان رستوران شعله‌ور شده باشند انتشار آن ناگهانی خواهد بود. با این همه در اغلب اوقات مدت زمانی برای رسیدن آتش به دیگر بخش‌های رستوران صرف می‌شود. این بازه‌ی زمانی بهترین فرصت برای کنترل و مهار کردن آتش در رستوران است. کنترل و محافظت از رستوران‌ها در برابر آتش‌سوزی به دلیل حضور افراد زیادی در آن بیشتر اهمیت دارد. کودکان و افراد سن بالا در این مکان حاضر هستند تا غذا میل کنند. در نتیجه اگر برای شرایط بحرانی و خطر چاره‌ای از پیش اندیشیده نشود فاجعه‌بار خواهد بود. توصیه می‌شود حتما از کارشناسان امر برای طراحی و اجرای سیستم اطفا‌ی حریق مناسب در رستوران‌ها کمک گرفته شود. مهندسین تیم تهویه سازه شار آمادگی ارائه مشاوره‌های لازم و طرح‌های جامع در این زمینه را دارند. از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت مجموعه با کارشناس گروه تهویه سازه شار تماس بگیرید.

چه راه‌هایی برای محافظت از رستوران‌ها در برابر آتش‌سوزی وجود دارد؟

بعد از پی بردن به خطرات آتش‌سوزی در رستوران‌ها باید به فکر محافظت از این مکان افتاد. در ادامه راه‌هایی برای محافظت رستوران در مقابل آتش ارائه خواهیم کرد. در این رویکردها ابعاد و وسعت رستوران اهمیت چندانی ندارد. تمام این رویکردها را می‌‌توان متناسب با فضای رستوران طراحی و اجرا نمود.

محافظت از رستوران‌ها در برابر آتش‌سوزی

۱- به کارگیری سسنسورهای دود در محیط رستوران:

اولین اقدام محافظتی که باید برای رستوران‌ها صورت گیرد نصب حسگرهای دود است. دود اولین فاکتوری است که در زمان آتش‌سوزی در محیط رستوران انتشار می‌یابد. از این رو در اغلب رستوران‌ها از سنسورهای دود در قسمت‌های مختلف از جمله آشپزخانه استفاده می‌شود. این سنسورها بلافاصله با پراکنده شدن دود فعال شده و آژیر مخصوص را به صدا در می‌آورد. توجه داشته باشید که دود در زمان حریق حتی از شعله‌های آتش نیز خطرناک‌تر عمل می‌کند. بسیاری از افراد در زمان آتش‌سوزی نه به خاطر برخورد با شعله‌های آتش که بر اثر خفه شدن فوت می‌کنند. در نتیجه مهم‌ترین رویکرد و راه محافظت از رستوران‌ها در برابر آتش‌سوزی استفاده از سنسورهای دود است.

۲- نصب و استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی:

در رستوران‌ها به ویژه آشپزخانه آتش‌سوزی‌های کوچکی به دلایل مختلف نظیر سوختن روغن رخ می‌دهد. اگر تجهیزات مناسبی برای خاموش کردن شعله‌های کوچک آتش در محیط رستوران وجود داشته باشد حریق بزرگ نمی‌شود. کپسول‌های اطفای حریق بهترین تجهیزات ایمنی برای خاموش کردن آتش در ابعاد کوچک می‌باشد. توجه داشته باشید که کلاس مناسب کپسول‌های آتش‌نشانی را برای رستوران تهیه کنید. کلاس F یا K برای استفاده در آشپزخانه رستوران نوع مناسبی از کپسول آتش‌نشانی به شمار می‌رود. اما در بخش‌های دیگر رستوران مانند سالن غذاخوری بهتر است از کلاس ABC از کپسول‌های آتش‌نشانی کمک گرفته شود.

محافظت از رستوران‌ها در برابر آتش‌سوزی

۳- به کارگیری پتوی آتش‌نشانی:

یکی از تجهیزات جالب و البته کارآمد در خاموش کردن آتش پتوی آتش‌نشانی است. با کشیدن این پتو بر روی جسم شعله‌ور به راحتی می‌توان آتش را در مراحل اولیه آن خاموش نمود. پس اگر دیگ یا قابلمه‌ای در آشپزخانه رستوران شعله‌ور شد با پتوی آتش‌نشانی خاموش می‌گردد.

۴- سیستم تهویه مطبوع مناسب:

یکی دیگر از راه‌های مهم و اصلی برای محافظت از رستوران‌ها در برابر آتش‌سوزی اجرای سیستم تهویه مطبوع مناسب است. به ویژه در آشپزخانه رستوران بدون وجود تهویه مطبوع مناسب حتی امکان تنفس مناسب کارکنان نیز وجود نخواهد داشت. نداشتن تهویه مطبوع در آشپزخانه رستوران همچنین خطر گرمازدگی کارکنان این بخش را افزایش می‌دهد. برای طراحی و اجرای بهترین سیستم تهویه مطبوع در رستوران با گروه تهویه ساز شار تماس بگیرید. مهندسین و متخصصین تیم ما در طراحی انواع سیستم‌های تهویه مطبوع پیشرو هستند.

۵- به کار بردن محافظ برای تجهیزات رستوران:

دستگاه‌های محافظ در رستوران‌ها با ویژه بخش آشپزخانه کمک بزرگی به محافظت در مقابل حریق می‌کند. دستگاه‌های زیادی در رستوران‌ها وجود دارند که برای ایمنی نیاز به محافظ دارند. این دستگاه‌ها که بیشتر در آشپزخانه رستوران کاربرد دارند شامل میکسرها و بلندرها می‌شوند. با بروز هر نوع مشکل و اتصالی در این تجهیزات محافظ برق ورودی آن‌ها را قطع کرده و تجهیز خاموش می‌شود. در نتیجه ریسک آتش‌سوزی و خطر تا حد زیادی در رستوران کاهش می‌یابد. پس برای محافظت از رستوران‌ها در برابر آتش‌سوزی کمک گرفتن از محافظ را جدی بگیرید.

۶- استفاده از فن خروجی در آشپزخانه رستوران:

فن‌های خروجی تجهیزاتی هستند که انتقال دود- گرد و غبار و بود بد آشپزخانه را بر عهده دارند. توصیه می‌شود این فن‌ها همیشه در آشپزخانه رستوران‌ها روشن گذاشته شوند. این فن‌ها بخار ناشی از روغن در محیط آشپزخانه را به دام انداخته و از بین می‌برند. در نتیجه ریسک آتش‌سوزی بر اثر احتراق این بخارها کاهش خواهد یافت.

۷- آموزش دادن به کارکنان رستوران:

آخرین موردی که برای محافظت از رستوران در مقابل حریق باید انجام داد آموزش کارکنان می‌باشد. افرادی که در رستوران کار می‌کنند باید برای مواجه با شرایط خطر و بحران آموزش‌های کاملی ببینند. استفاده از لوازم و تجهیزات اطفای حریق نظیر کپسول آتش‌نشانی بخشی از این آموزش‌ها به شمار می‌آید.

سخن پایانی:

برای محافظت از رستوران‌ها در برابر آتش‌سوزی راه‌کارهای زیادی وجود دارد. توجه به این راه‌کارها ریسک و خسارت‌های ناشی از حریق در رستوران‌ها را به شدت کاهش خواهد داد. در کنار این موارد از مشاوره‌های افراد حرفه‌ای و متخصص در این حوزه نیز بهره‌مند شوید. تیم مهندسین تهویه سازه شار آماده ارائه‌ی طرح‌های مناسب با رستوران شما جهت محافظت در مقابل حریق است.

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

نظر بدهيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *