تهویه پارکینگهای سربسته برای سلامتی افرادی که در آن حضور دارند اهمیت به سزایی دارد. زیرا این محیطها محل بسیار مناسب برای رشد انواع آلایندهها و تجمع گازهای سمی ناشی از خودروها هستند. اگر خروجی درستی برای خروجی این مواد سمی موجود در هوا تعبیه نشود خطرات جدی به همراه دارد. منواکسید کربن مهمترین و خطرناکترین آلاینده در محیط پارکینگهای سربسته محسوب میشود. برای طراحی و اجزای سیستم تهویه مطبوع پارکینگهای سربسته مقررات خاصی وجود دارد. در این مقاله از گروه تهویه سازه شار به طراحی سیستم تهویه مطبوع در پارکینگ سربسته و مقررات آن میپردازیم.
چرا تهویه پارکینگهای سربسته مهم است؟
منظور از پارکینگ مکانی است که خودروها در آن برای مدتی توقف میکنند. در نتیجه در فضای پارکینگهای سرپوشیده مقادیر زیادی گازهای خارج شده از اگزوز ماشین وجود دارد. مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن بخشی از این گازهای سمی مهلک به شمار میروند. استنشاق این گازها توسط انسان میتواند آسیبهایی جبران ناپذیر به سلامتی وارد کند. از این رو باید سیستم تهویه مطبوع مناسبی در پارکینگهای سربسته وجود داشته باشد. گازهای سمی و آلایندههای تجمع یافته از طریق تهویه مطبوع از محیط خارج میشوند. پی دیگر نفس کشیدن در هوای پارکینگ مخاطرات جسمی برای افراد حاضر در آن به همراه نخواهد داشت. مورد بعدی که نشان دهندهی اهمیت طراحی سیستم تهویه مطبوع در پارکینگهای سربسته است کاهش خطر آتشسوزی میباشد. ماشینهای حاضر در پارکینگها مایعات قابل اشتعالی نظیر بنزین و روغن در خود دارند. بخارات خارج شده از اگزوز خودرو نیز قابلیت اشتعال دارد. در نتیجه بهتر است که این مواد در مجاورت هم و در محیط پارکینگ قرار نگیرند.
آشنایی با برخی مقررات تهویه پارکینگهای سربسته:
مقررات حاکم بر طراحی و اجرای سیستم تهویه مطبوع پارکینگهای سرپوشیده در بسیاری از کشورهای جهان رعایت میشود. بر اساس این مققرات سطح مونوکسید کربن محیط نباید بیشتر از ۲۵ PPM باشد. محاسبه سطح این پارامتر در پارکینگهای سربسته به دیگر استانداردهای حاکم بر آن مرتبط است. برای مشخص کردن نرخ دقیق تهویه پارکینگهای سربسته دو عامل مهم باید ملاک قرار گیرند:
- تعداد خودروهایی که در حال کارکردن در فضای پارکینگ هستند( ماشینهای روشن موجود در پارکینگ)
- مقدار آلایندههای موجود در فضای پارکینگ سربسته
تعداد ماشینهای روشن در هر پارکینگ سرپوشیده نیز به نوع کاربری ساختمان دارد. به عنوان مثال در پارکینگهای مراکز خرید در حدود ۳ درصد از ظرفیت کل پارکینگ را شامل میشوند. شرایط اصلی سیستم تهویه مطبوع در پارکینگهای سربسته باید مطابق با آیین نامه سازمان آتشنشانی باشد.
مقررات آتشنشانی برای تهویه مطبوع در پارکینگهای سربسته:
بر اساس مقررات اعلام شده از طرف سازمان آتشنشانی کشور باید:
۱- همه پارکینگهای سربسته در هر سطح ترازی باید خروجی مناسبی برای دود و دیگر فرآوردههای حریق داشته باشند.
۲- برخی از پارکینهای سربسته در طبقه همکف و منفی یک با فضای آزاد در ارتباط هستند. پارکینگهایی با مساحت کمتر از ۳۰۰ متر مربع که به فضای آزاد ارتباط دارند به سیستم تهویه مطبوع نیاز ندارند.
۳- در پارکینگهایی که تا طبقات منفی ۳ هستند و مساحتی کمتر از ۵۰۰ متر دارند کانال تخلیه کافی است. البته کانال تخلیه در این پارکینگها باید به دو فن معمولی نیز مجهز باشد.
۴- در تهویه پارکینگهای سربسته زیر ۵۰۰ متر تا طبقه منفی ۳ میتوان مستقیما از فن محوری نیز استفاده کرد. در این شرایط نرخ مقاومت فن در مقابل حریق باید F300 باشد.
۵- پارکینگهای نیمه باز به پارکینگهایی گفته میشود که نیمی از سطح آنها با فضای باز در ارتباط باشد. این پارکینگها دیگر نیازی به تعبیه کردن کانال و یا دریچه هوای تازه نخواهند داشت.
این موارد بخشی از ضوابط و قوانین تهویه پارکینگهای سربسته به شمار میروند. تمام مقررات اعلام شده در این زمینه از سوی آتشنشانی باید بدون تغییر اعمال گردد. در غیر این صورت هم تخلف صورت گرفته و هم ایمنی افراد تامین نخواهد شد.
طراحی سیستم تهویه در پارکینگهای سربسته:
منظور از طراحی سیستم تهویه در پارکینگهای سرپوشیده سیستمی برای تخلیه احتراق خودروهای داخل پارکینگ است. همچنین در کنار خروج گازهای سمی باید مجاری مناسبی برای ورود هوای تازه به داخل پارکینگ در نظر گرفته شود. طراحی سیستم تهویه پارکینگهای سربسته نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد. از این رو حتما باید توسط افراد متخصص در حوزه تهویه مطبوع انجام گیرد. برای دریافت خدمات طراحی و اجرای سیستم تهویه پارکینگ با کارشناسان تهویه سازه شار تماس بگیرید.
اصول طراحی سیستم تهویه مطبوع در پارکینگهای سرپوشیده:
در این بخش به سه اصل مهم در طراحی سیستم تهویه مطبوع این پارکینگها اشاره میکنیم.
- فشار پارکینگهای مشترک مسکونی و تجاری باید منفی یک باشد. این فشار به معنای میزان خروجی بیشتر هوای داخل پارکینگ از هوای تازه ورودی به آن است. با این کار احتراق ناشی از ماشینهای درون پارکینگ را به سمت بیرون هدایت میکنیم.
- طراحی سیستم تهویه در پارکینگهایی که سربسته هستند باید بر مبنای کمترین دبی تخلیه انجام گیرد. البته امکان فراتر رفتن از حداقل میزان دبی به تشخیص طراح سیستم تهویه مطبوع وجود دارد.
- گام اول طراحی سیستم تهویه پارکینگهای سربسته مقدار دبی تخلیه در نظر گرفته میشود. حجم محصولات احتراقی تولید شده در پارکینگ توسط خودروها نیز پایه طراحی به شمار میرود.
روشهای مختلف طراحی سیستم تهویه در پارکینگهای سربسته:
برای طراحی این سیستمهای تهویه مطبوع از دو روش:
- سیستم تخلیه و تهویه بدون کانال در پارکینگ
- سیستم تخلیه و تهویه با کانال در پارکینگ
استفاده میکنند. در روش اول از تجهیزاتی نظیر جن فن و فنهای تامین کننده هوای تازه کمک گرفته میشود. اما در روش دوم از فنهای سانتریفوژ حلزونی برای تخلیه محصولات احتراقی کمک میگیرند. این روشها باید با نظر متخصصین و مهندسین حوزهی تهویه مطبوع انجام گیرد. ما در گروه تهویه سازه شار آمادهی ارائه کلیه خدمات مورد نیاز در این زمینه هستیم. کافی است از طریق شمارههای درج شده در سایت یا تکمیل فرم مربوطه اقدام به ثبت درخواست خود نمایید.
کلام آخر:
تهویه پارکینگهای سربسته نقش مهمی در امنیت افراد حاضر در آن دارد. به همین خاطر مقررات زیادی در این زمینه تدوین و از طرف سازمانهای مختلف نظیر آتشنشانی اعلام شده است. رعایت این مقررات در طراحی سیستم تهویه مطبوع امنیت کار را تضمین میکند.