نحوه انتخاب صداگیر

​به منظور ارزیابی کارایی یک صداگیر برای یک کاربری خاص ، باید اطلاعات کافی از سطح توان صدای تولیدی توسط منبع صدا و همچنین میزان کاهش صدا پس از نصب (Insertion Loss) صداگیر در دسترس باشد.

به منظور ارایه یک دیدگاه مشخص در مورد نحوه کارکرد صداگیرهای مختلف ، در ادامه عملکرد یک صداگیر یکسان را برای یک منبع نویز مرسوم ( فن کویل ) موجود در سیستم های HVAC و منبع نویزی که بالاترین سطح توان صدا در فرکانس های پایین رخ می دهد (ژنراتور) ، با هم مقایسه خواهیم کرد.

به منظور انتخاب یک صداگیر مناسب برای رسیدن به کارایی مطلوب ، باید فاکتورهای مختلفی را مدنظر قرار داد.

  • میزان کارایی صداگیر در کاهش سطح توان صدا

میزان کاهش سطح توان صدا توسط هر صداگیر به نوع صوت تولیدی توسط منبع صدا بستگی دارد. به عبارت دیگر ، متناسب با فرکانسی که صدای تولیدی بیشترین مقدار سطح توان را تولید می کند، کارایی یک صداگیر می تواند متفاوت باشد.

همانطور که در شکل های زیر مشاهده می شود ، سطح توان صدای کل تولیدی در دو منبع صدا ، یکسان است. اما کارایی صداگیر در برابر صدای ماکزیمم تولید شده در فرکانس پایین ( ژنراتور)   با کارایی همان صداگیر در برابر یک منبع صوت موجود در سیستم HVAC متفاوت است.

بنابراین صداگیرهایی که برای یک سیستم HVAC طراحی می شوند با صداگیرهایی که برای سیستم هایی مانند ژنراتورها و بخش های اگزاست طراحی می شوند متفاوت هستند.

شرکت تهویه ساز شار
شرکت تهویه ساز شار
شرکت تهویه ساز شار
شرکت تهویه ساز شار
  • افت فشار صداگیر

از انجاییکه صداگیرها در مسیر جریان گازها قرار می گیرند، بطور منطقی منجر به ایجاد افت فشار می شوند. بطور معمول مقادیر افت فشار استاتیک صداگیرها بر مبنای پاسکال ارایه می شود. میزان افت فشار صداگیرها به عواملی همچون شکل پره ها، ابعاد پره ، عمق صداگیر و سطح مقطع صداگیر بستگی دارد. یکی دیگر از عوامل موثر بر افت فشار صداگیر میزان هوای عبوری از آن است. در شکل زیر میزان افت فشار یک صداگیر برای مقادیر مختلف دبی عبوری ارایه شده است.

شرکت تهویه ساز شار

 یکی دیگر از پارامترهایی که برای ارایه میزان افت فشار استاتیک در صداگیرها استفاده می شود، میزان سرعت هوای عبوری از صداگیر بر مبنای سطح مقطع آزاد  (Face Velocity) آن است. برای محاسبه سرعت FV ، مقدار دبی عبوری از صداگیر بر سطح مقطع آن تقسیم می شود.

شرکت تهویه ساز شار

در شکل زیر مقادیر Face Velocity برای یک صداگیر کانالی در افت فشار ۵۰ پاسکال و در عمق های مختلف ارایه شده است.

شرکت تهویه ساز شار
Facebook
Twitter
LinkedIn