دمپر ضد انفجار چیست؟

دمپر ضد انفجار چیست؟
مطالب بیشتر : دمپر دود‌ ، دمپر بلیمو،موتور دمپر زیمنس

دمپر ضد انفجار تجهیزی است که برای حفاظت از تجهیزات و ساختمان‌های صنعتی کاربرد دارد. یکی از پیامدهای تخریبی انفجار موج‌های حاصل از آن می‌باشد. این تجهیزات در سیستم تهویه مطبوع ساختمان‌های حساس برای جلوگیری از آثار مخرب موج انفجار به کار می‌روند. در این مطلب از گروه تهویه سازه شار به معرفی این تجهیزات مفید و کاربردی خواهیم پرداخت. گروه تهویه سازه شار از شرکت‌های پیشرو در طراحی و تولید تجهیزات مربوط به سیستم‌های تهویه مطبوع در کشور است.

معرفی دمپر ضد انفجار:

در تاسیسات و سازه‌های حساس که با ریسک بالای انفجار همراه هستند از تجهیزات جهت کنترل خطر کمک می‌گیرند. این تجهیزات هم به حفظ جان افراد حاضر در ساختمان‌های حساس کمک می‌کنند و جلوی خسارت‌های مالی را می‌گیرند.  دستگاه‌ها و تجهیزات حساس اغلب در ساختمان‌های بتنی قرار داده می‌شوند. این ساختمان‌ها دارای سیستم تهویه برای جریان هوا هستند. در نتیجه می‌توان از دمپرهای ضد انفجار در آن‌ها استفاده نمود. این مدل از دمپر در مسیر عبور جریان هوا یا در خروجی‌های آن قرار می‌گیرد. با وقوع انفجار موج ناشی از آن در زمان کوتاهی خود را به این ورودی و خروجی‌های هوا می‌رساند. در این زمان است که پره‌های دمپر ضد انفجار بسته شده و مسیر ورود موج‌ انفجار را مسدود می‌کنند. با جلوگیری از ورود موج‌های مخرب ناشی از انفجار آثار مخرب و ویران کننده آن‌ها کنترل خواهد شد. اصولا در زمان رخ دادن انفجار یکی از مسائل مهم کنترل کردن موج انفجار می‌باشد. بنابراین استفاده از دمپرهای مخصوص باید یکی از ضروریات سیستم تهویه مطبوع در ساختمان‌های حساس باشد. این دمپرها از ورق‌هایی با ضخامت‌های مختلف ساخته شده‌اند. ضخامت ورق‌ها در این نوع دمپر به ابعاد اوپینگ‌ها وابسته است.

دمپر ضد انفجار چیست؟

دمپر ضد انفجار چه کاربردهایی دارد؟

استفاده از این تجهیز در مکان‌هایی که در معرض خطر انفجار قرار دارند بسیار ضروری است. همچنین در اتاق‌هایی که تجهیزاتی حیاتی دارند نیز باید از این نوع دمپر استفاده نمود. به عنوان مثال در صنعت پتروشیمی مخازن ذخیره سوخت در معرض انفجار قرار دارند. همچنین در انبار مهمات نیز همیشه احتمال انفجار بالا می‌باشد. این بخش‌ها از ساختمان‌هایی قوی و استاندارد برخوردار هستند. در نتیجه تنها راه نفوذ موج انفجار از طریق ورودی و خروجی سیستم تهویه مطبوع خواهد بود. هنگامی که هیچ انفجاری رخ ندهد این دمپرها عملکرد خاصی از خود نشان نمی‌دهند. اما با اصابت موج انفجار یا هر شی دیگری به دریچه‌ها پره‌های دمپر به سرعت بسته می‌شوند. از نظر عملکرد و کاربرد شباهت زیادی بین دمپر ضد انفجار و دمپر ضد آتش وجود دارد. تفاوت اصلی در تیغه‌ها و پره‌های به کار رفته در دمپرهای مخصوص انفجار است. تیغه‌ها و پره‌های مورد استفاده در این دمپر استحکام و قدرت بسیار بیشتری نسبت به دمپر ضد حریق دارند.

دمپرهای ضد انفجار چه مزایایی دارند؟

به دلیل وجود گریل‌های ایمنی در هر دو سمت این تجهیز ساختاری بسیار ایمن ایجاد می‌شود. در این دمپرها قابلیت عملکرد تجهیز با اختلاف فشار ۱ وجود دارد. در نتیجه از ورود موج انفجار به داخل به راحتی جلوگیری خواهد شد. این امکان وجود دارد که دمپرهای ویژه‌ی انفجار را ریست نمود و سپس روی حالت دستی قرار داد. از نظر ساختار این دمپرها بسیار مستحکم و خوش ساخت هستند. ضخامت پره و قاب در دمپر ضد انفجار ۵ میلی‌متر بوده و متریال آن استیل است. این تجهیزات در مقابل عوامل ایجادکننده‌ی خوردگی مقاوم بوده و کاملا برای محیط‌های صنعتی مناسبند.

دمپرهای ضد انفجار از چه بخش‌هایی تشکیل شده‌اند؟

چند بخش اصلی در ساخت این دمپرها به کار رفته‌اند که عبارتند از:

۱- بدنه: در این دمپرها بدنه از ورق‌های استیل ضد زنگ و گالوانیزه ساخته می‌شود. کل این بخش به صورت جوشی و با ضخامت ۵ میلی‌متر کار می‌شود.

۲- پره‌ها و شفت‌ها: در این نوع از دمپر شفت و پره از جنس استیل ضد زنگ هستند.

۳- فنر: فنرهای به کار رفته در دمپر ضد انفجار قابل تنظیم هستند.

۴- شبکه‌بندی: شبکه‌بندی در این تجهیز برای انتقال دادن موج انفجار به صورت شطرنجی است.

می‌باشد. کیفیت ساخت و مرغوب بودن متریال به کار رفته در این نوع از دمپرها اثر مستقیمی روی کارکرد آن‌ها دارد.

دمپر ضد انفجار چیست؟

مراحل ساخت دمپرهای ضد انفجار چیست؟

دمپرهایی که برای جلوگیری از موج انفجار ساخته می‌شوند از جنس گالوانیزه گرم هستند. ابتدا باید ضخامت بدنه توسط کارشناس و مهندس متخصص با انجام آزمایش‌ها و تست‌هایی تعیین گردد. سپس با برش‌های لیزری نقشه و ابعاد تعیین شده توسط مهندس ایجاد شود. پرس هیدرولیک یا خمکاری بخش بعدی کار تولید و ساخت دمپر ضد انفجار است. در گام بعدی باید مونتاژ و جوشکاری با co2 روی تجهیز انجام گیرد. در نهایت نیز تمام قسمت‌های دمپر اعم از شفت و یاتاقان باید سرهم‌بندی شوند. عملکرد دمپر توسط کارشناسان تهویه سازه شار تست و آزمایش می‌شود. تمام بخش‌هایی که پس از آبکاری گرم جوشکاری شده‌اند را با اسپری زینک ریچ رنگ آمیزی می‌کنند. برای استعلام موجودی و خرید این نوع از دمپرها از طریق سایت vent.ir اقدام فرمایید. مشاوران مجموعه تهیه سازه شار راهنمایی‌های لازم در زمان خرید را به شما ارائه خواهند کرد.

قیمت دمپر ضد انفجار چقدر است؟

قیمت‌گذاری کلی روی این نوع از دمپر به دلیل تفاوت در مشخصات فنی آن‌ها امکان‌پذیر نیست. فاکتورهای مختلفی وجود دارند که بر روی قیمت نهایی این تجهیزات اثر می‌گذارند. قیمت ورق‌های به کار رفته در ساخت دمپرها و ابعاد آن‌ها بخشی از این فاکتورهای مهم هستند. همچنین اسپک درخواستی مشتری نیز از دیگر پارامترهای مهم در قیمت‌گذاری روی این نوع از دمپرها می‌باشد. پیشنهاد می‌شود برای استعلام قیمت این دمپرها با کارشناسان گروه تهویه سازه شار تماس بگیرید. علاوه بر قیمت راهنمایی‌های لازم برای انتخاب بهترین نوع از این تجهیزات ایمنی را نیز دریافت خواهید کرد.

سخن پایانی:

دمپر ضد انفجار یکی از انواع کاربردی از دمپرها می‌باشد. این تجهیز علیرغم شباهت به دمپر ضد حریق تفاوت‌هایی نیز با آن دارد. کیفیت متریال به کار رفته و ساخت بهتر از جمله این تفاوت‌ها محسوب می‌شوند. وظیفه‌ی اصلی این دمپرها به عنوان تجهیزات ایمنی جلوگیری از نفوذ موج انفجار می‌باشد. زیرا یکی از اثرات مخرب و خطرناک هر انفجار موج ناشی از آن است. تهویه سازه شار از شرکت‌های پیشرو در کشور است که این تجهیزات را ارائه می‌کند.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

نظر بدهيد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *